رئیس سازمان فضایی ایران: صنعت فضایی جهان از رقابت نظامی به موتور محرک اقتصاد کشورها تبدیل شد

ماناسپهر - رئیس سازمان فضایی ایران با تشریح روند تحول صنعت فضا در جهان گفت: فعالیت‌های فضایی که خاستگاه آن رقابت‌های دوران جنگ سرد بود، امروز به صنعتی راهبردی در حوزه‌های اقتصادی، سیاسی و امنیتی تبدیل شده و ایران نیز با توسعه توان پرتابگری، ساخت ماهواره و ورود بخش خصوصی، در مسیر ارتقای جایگاه فضایی خود گام برمی‌دارد.

رئیس سازمان فضایی ایران گفت: فعالیت‌های فضایی که در دهه‌های ۵۰ و ۶۰ میلادی و در اوج رقابت‌های شرق و غرب آغاز شد، اکنون به ابزاری برای توسعه اقتصادی کشورها و بسترساز تحول در حوزه‌های امنیتی و سیاسی جهان تبدیل شده است.

حسن سالاریه روز سه‌شنبه در جشنواره «جام رسانه‌ای امید» اظهار داشت: پرتاب نخستین ماهواره توسط اتحاد جماهیر شوروی و سپس اجرای پروژه آپولو، مسیر ورود بشر به فضا را هموار کرد، این فعالیت‌ها در ابتدا با رویکرد نظامی آغاز شد اما با پیشرفت فناوری، نگاه جهانی به فضا به حوزه‌های اقتصادی، تجاری و خدماتی معطوف شد.

وی با اشاره به گسترش ایستگاه‌های فضایی، افزایش تعداد ماهواره‌های مخابراتی، موقعیت‌یابی و سنجشی در جهان افزود: با تغییر رویکرد کشورها، صنعت فضا امروز یک عنصر تعیین‌کننده در رشد اقتصادی محسوب می‌شود.

رئیس سازمان فضایی ایران درباره روند توسعه این صنعت در کشور گفت: آغاز فعالیت فضایی ایران پس از دوران دفاع مقدس و هم‌زمان با پیشرفت‌های صنعت موشکی شکل گرفت اما نقطه عطف اساسی، تأسیس سازمان فضایی ایران در دهه ۸۰ با هدف سیاست‌گذاری کلان و یکپارچه‌سازی فعالیت‌ها بود.

سالاریه، پرتاب ماهواره امید در سال ۱۳۸۷ را یکی از دستاوردهای مهم کشور دانست و افزود: در همان سال‌ها دانشگاه‌های شریف، علم و صنعت، امیرکبیر و دیگر مراکز علمی پروژه‌های متعددی از جمله پیام، نوید، ظفر، رصد و فجر را اجرا کردند، امروز نیز ساخت ماهواره‌های تصویربرداری با دقت کمتر از پنج متر در کشور در حال انجام است.

وی ورود بخش خصوصی به حوزه فضایی را از تحولات مهم سال‌های اخیر عنوان کرد و گفت: امضای نخستین قراردادهای فضایی با بخش خصوصی موجب افزایش سرعت توسعه و رقابت‌پذیری شد و ماهواره کوثر به عنوان نخستین ماهواره خصوصی کشور پرتاب شد.

رئیس سازمان فضایی ایران در ادامه با اشاره به پروژه راهبردی منظومه ماهواره‌ای شهید سلیمانی افزود: این منظومه باریک‌باند نخستین اقدام ایران برای توسعه اینترنت اشیا و انتقال داده در شرایط بحران است و با همکاری شرکت‌های خصوصی و دولتی پیش می‌رود.

سالاریه همچنین از موفقیت‌های پرتابگرهای ایرانی یاد کرد و گفت: پرتاب ماهواره نور-۳، تثبیت عملکرد ماهواره‌برهای سوخت جامد و مایع از جمله قائم و سیمرغ و نیز توسعه پایگاه فضایی چابهار از دستاوردهای مهم کشور است، نخستین پرتاب آزمایشی این پایگاه در سال جاری انجام خواهد شد.

وی افزود: پرتاب ماهواره ثریا در دی‌ماه ۱۴۰۲، آغاز تثبیت فناوری پرتابگرهای سوخت جامد بود و در سال ۱۴۰۳ نیز با پرتاب بلوک انتقال مداری سامانه-۱ برای نخستین‌بار امکان تزریق جرم ۳۰۰ کیلوگرمی به مدار لئو فراهم شد.

سالاریه همچنین از رونمایی ماهواره‌های ناهید-۲، ظفر-۲، ناوک و دستاوردهای بلوک‌های انتقال مداری خبر داد و گفت: پرتاب ماهواره‌های کوثر و هدهد توسط بخش خصوصی با استفاده از پرتابگر خارجی سایوز، نشانه توان و ظرفیت بالای متخصصان ایرانی در ورود مستقل بخش خصوصی به صنعت فضایی است./فرشته قاسمیان