نام کاربری یا نشانی ایمیل
رمز عبور
مرا به خاطر بسپار
روزنامه آرمان در گزارشی نوشت: اصلاحطلبان در چند دوره تلاشهای مختلفی را داشتهاند مانند به دست آوردن اکثر کرسیهای مجلس ششم و نیز تا حدودی مجلس دهم. در مجلس ششم، دولت لایحه تغییر قانون انتخابات را تقدیم مجلس کرد. این لایحه که نقش نظارتی را در تأیید صلاحیتها مورد بازنگری قرار میداد، در کنار لایحه […]
روزنامه آرمان در گزارشی نوشت: اصلاحطلبان در چند دوره تلاشهای مختلفی را داشتهاند مانند به دست آوردن اکثر کرسیهای مجلس ششم و نیز تا حدودی مجلس دهم. در مجلس ششم، دولت لایحه تغییر قانون انتخابات را تقدیم مجلس کرد. این لایحه که نقش نظارتی را در تأیید صلاحیتها مورد بازنگری قرار میداد، در کنار لایحه تبیین اختیارات رئیسجمهور توسط مجلس به تصویب رسید اما گامی به جلو برداشته نشد. در نهایت دولت این لوایح را که به لوایح دوقلو معروف بودند پس گرفت.
در انتخابات دور دهم مجلس شورای اسلامی نیز با توجه به رد صلاحیتها عملاً تعداد کمی از اصلاحطلبان قدیمی و شناسنامهدار در میدان باقی مانده بودند و در نتیجه اصلاحطلبان به جای پذیرش شکست، با ارائه فراخوان در کشور خواستار این شدند که کاندیداهای تأیید صلاحیت شدهای که اصلاحطلب هستند، خود را معرفی کنند و در قالب لیست امید در انتخابات حضور یابند. بر این اساس عملاً اصلاحطلبان توانستند با این روش به مجلس دهم راه یابند.
تفاوت مجلس یازدهم
با این همه انتخابات مجلس یازدهم در شرایط متفاوتی از انتخابات مجلس دهم برگزار خواهد شد؛ چرا که در این دوره اصلاحطلبان با حضور چهار ساله در مجلس شورای اسلامی، شورای شهر و دولت -هرچند این حضور به واسطه ائتلاف با اعتدالگرایان بوده- کارنامهای از خود برجای گذاشتهاند که چندان با وعدههایی که دادهاند همخوانی ندارد و در نتیجه احتمال رأی دادن دوباره مردم به لیستی که شناخت مستقیم از افراد آن لیست وجود نداشته باشد، اندک به نظر میرسد. باید توجه داشت که از تجربههای نظارتی پیشین به بهترین نحو استفاده شود تا امکان معرفی اصلاحطلبانی شناخته شده که بتوانند مطالبات مردم را نمایندگی کنند، وجود داشته باشند. در چنین شرایطی اصلاحطلبان باید میان هزینهکرد از اعتبار جریانی و تلاش برای معرفی لیست انتخاباتی هزینه-فایده را بسنجند و یکی از اینها فدای دیگری نشود و در واقع جریان اصلاحات به روند خود ولو با سرعت پایین ادامه دهد. عدم شرکت در انتخابات و یا عدم معرفی کاندیدا خواسته رقیب است که برخی در داخل جریان نیز بر طبل آن میکوبند.
حضور در قدرت؛ نیاز یا آفت
برخی اصلاحطلبان بر این باورند که برای تغییر نیاز است که تحت هر شرایطی در انتخابات حضور داشته باشند. برخی دیگر نیز با این موضوع مخالفت دارند و کنارهگیری از قدرت اجرایی و نقد را موثرتر میدانند. احمد زیدآبادی میگوید: «وقتی که یک سیستم عیب و ایراداتی دارد اساساً بهتر است یک نیروی اصلاحطلب به جای حضور، به عنوان یک نیروی مدنی خارج از عرصه قدرت عمل کند و آنقدر قوی شود که نهایتاً بتواند به صورت مستقیم و غیرمستقیم در ساختار قدرت تاثیر بگذارد و آن را به نحوی وادار به اصلاحات کند».
مصطفی تاجزاده اما معتقد است این موضوع در جامعه ایران عملیاتی نیست؛ چرا که ما جزو آن دسته از جوامعی نیستیم که جامعه مدنی و نهادهای مدنی قوی دارند و از آن طریق میتوانند به دولت فشار بیاورند. او در اردیبهشت ۹۷ میگوید: «ما در حال حاضر متاسفانه جز افکار عمومی اهرمی برای فشار وارد کردن نداریم. افکار عمومی هم تا زمانی که در انتخابات بروز نیابد، قدرت عقب نشاندن مسئولان را ندارد. در چنین جامعهای تقویت جامعه مدنی منوط به این است که اصلاحطلبان در دولت حضور یابند».
استراتژی انفعالی
جواد امام فعال سیاسی اصلاحطلب به ایلنا گفت: «هرگاه اصلاحطلبان میخواهند به صحنه بیایند، با مانع مواجه میشوند و نیروهای اصلی آنها هم تایید صلاحیت نمیشوند. در نهایت نیروهای دسته چهارم و پنجم اصلاحطلبی باقی میمانند که نه تنها هیچ تجربهای نداشته و هیچ امتحانی پس ندادهاند بلکه اصلاً مشخص نیست در ناملایمتیها چه اتفاقی برای آنها میافتد و چه تصمیمهایی میگیرند و نهایتاً خروجی میشود ناکارآمدی جریان اصلاحات».
او پس از برشمردن این مشکلات اما راهکار را این گونه عنوان میکند: «ما زمانی میتوانیم لیست بدهیم که نیروی شناخته شده و توانمند و صاحب صلاحیت را به میدان بیاوریم و رقابت کنیم. اگر این رقابت برابر باشد، ما میتوانیم وارد صحنه رقابت و شرکت در انتخابات شویم». وی میگوید: «اگر در بررسی صلاحیتها سختگیری وجود داشته باشد به دشواری میتوان به لیست نهایی رسید». مسأله اصلاحطلبان در انتخابات نباید منوط به اجازه طرف مقابل باشد. چنین راهبردی که به انعطاف طرف مقابل بازمیگردد بیشتر انفعالی است و انتظار میرود که اصلاحطلبان راهبرد بهتری را برای مواجهه با موضوع انتخابات در نظر گیرند./ایرنا
این مطلب بدون برچسب می باشد.
ایلام - استاندار ایلام با تاکید بر جایگاه والای جامعه ایثارگران و خانواده شهدا، آنان را سرمایههای ارزشمند نظام دانست و با تاکید بر اولویت ارائه خدمات، تکریم و توسعه زیرساختهای رفاهی و حمایتی برای این قشر، از افتتاح «خانه ایثار» و تقویت هوشمندسازی خدمات بنیاد شهید و امور ایثارگران استان خبر داد.
ماناسپهر - عباس خزلی/ نوآوری در قضاوت و صدور حکم در بسیاری از احکام می تواند راهی نو در برخورد مناسب با هنجارهای اجتماعی به دنبال داشته باشد.
ایلام - سرداران شهید جمهوری اسلامی ایران، پرچمداران مقاومت، ایثار و بصیرتی بودند که امنیت و اقتدار امروز کشور مرهون جانفشانیها و فداکاریهای آنان است؛ مردانی که با نگاهی عاشقانه به وطن در میدانهای خطر حماسههایی ماندگار خلق کردند و نامشان در تاریخ ایران و جهان جاودانه شد.
ماناسپهر - فهرست شعب کشیک بانک صادرات ایران در روز تعطیل پنجشنبه 19 تیرماه به منظور خدمترسانی به مشتریان اعلام شد.