نام کاربری یا نشانی ایمیل
رمز عبور
مرا به خاطر بسپار
به گزارش روزنامه صبح نو، کشور ایران پذیرای بیش از سه میلیون نفر اتباع افغانستانی است؛ اتباعی که در دو دهه اخیر، جای خود را در بین مردم ایران بازکرده و با وجود تمام بحرانهای اقتصادی، همچنان ایران را به وطن خود ترجیح داده و خاک کشورمان را ترک نکردهاند. جمهوری اسلامی ایران نیز همواره […]
به گزارش روزنامه صبح نو، کشور ایران پذیرای بیش از سه میلیون نفر اتباع افغانستانی است؛ اتباعی که در دو دهه اخیر، جای خود را در بین مردم ایران بازکرده و با وجود تمام بحرانهای اقتصادی، همچنان ایران را به وطن خود ترجیح داده و خاک کشورمان را ترک نکردهاند. جمهوری اسلامی ایران نیز همواره بهدنبال رفع مشکلات معیشتی و اجتماعی این اتباع بوده و سعی کرده از بروز هرگونه شکاف های اجتماعی و تبعیض نژادی جلوگیری کند.
مشکلات تحصیلی همواره یکی از مسائل و دغدغههای مهم این اتباع محسوب میشود. افرادی که بهدلیل ورود غیرقانونی به ایران، هیچگاه مدارک و مجوزهای لازم را برای زندگی شهروندی دریافت نکردهاند، از جمله کسانی هستند که برای ثبت نام فرزندانشان در مدارس کشور با مشکل مواجه بودهاند. با این حال، سرانجام در سال ۹۴ رهبر معظم انقلاب (مدظلهالعالی) در تصمیمی بزرگ و تاریخی دستور دادند همه کودکان افغانستانی، چه آنها که مدارک قانونی حضور در ایران را دارند و چه آنها که این مدارک قانونی را ندارند، باید در مدارس دولتی ثبت نام شوند.
بهدنبال این تصمیم مدارس زیادی در مناطق مختلف کشور برای اتباع افغان ایجاد شد و آنها در مدارس خود مشغول تحصیل شدند. البته، آموزشوپرورش در همان زمان نیز اعلام کرد اعتقادی به جداسازی دانشآموزان ایرانی از افغانستانی ندارد. بااینحال، در برخی استان ها که حضور اتباع افغانستانی در آن پررنگتر است، آنها در مدارس مختص به خود درس میخوانند.
جداسازی ممنوع شد حالا پس از چهار سال تلاش بی وقفه، روز گذشته خانم رضوان حکیمزاده، معاون آموزشی ابتدایی آموزش و پرورش، از برطرف شدن مشکلات مربوط به ثبتنام دانشآموزان اتباع در مدارس کشور خبر داد و گفت: «میتوانم این خبر خوشحال کننده را بدهم که با پیگیری ها و تلاشهای مرکز بین الملل آموزش و پرورش، مشکلات گذشته درزمینه پذیرفتهنشدن فرزندان اتباع برای تحصیل رفع میشود. در این باره دستور العملی تصویب و به مدارس ابلاغ شد که امسال برای ثبتنام اتباع خارجی، کمترین مشکلی وجود نداشته باشد».
در این مدت فرهنگ سازیهای زیادی شده تا حضور دانشآموزان اتباع افغانستان در مدارس با مشکلات و تبعیض های نژادی همراه نباشد که آموزش و پرورش نیز در این زمینه موفق عمل کرده است. بهدنبال همین موضوع، معاون آموزشی ابتدایی آموزش و پرورش اعلام کرده است: «در شیوه نامه ارسال شده به کل مدارس ذکر شده که هیچ گونه تبعیضی بین اتباع خارجی و ایرانی در فضای آموزشی نباید وجود داشته باشد. این دانشآموزان میتوانند در تمام مسابقات فرهنگی هنری، اردوها و… شرکت کنند».
در گام نخست، آموزش و پرورش در این سالها سعی کرده برای پوشش تحصیلی تمام دانش آموزان ایرانی و غیرایرانی را میسر سازد. گام مهم بعدی، نهادینهکردن تربیت عاری از تبعیض کودکان و نوجوانان در محیط کشورمان بود که تا حدودی در آن موفق عمل کردهاند. بااین حال، معمولاً آنچه به عنوان دستورالعمل ابلاغ میشود، لزوماً اجرا نمیشود و حتی در حوزه کودکان استثنایی آموزشپذیر که میتوانند در مدارس عادی تحصیل کنند، گهگاه پذیرفته نشدن این دانشآموزان بهوسیله مدیر مدرسه یا والدین دیگر کودکان را شاهد هستیم. به همین دلیل، فرهنگ سازی برای کنار هم قرارگرفتن این دانش آموزان زمانبر است.
در این زمان، آموزش و پرورش باید علاوهبر تلاش برای دسترسی همه دانش آموزان به حق آموزش، بهد نبال رفع هرگونه تبعیض باشند؛ خواه این دانش آموزان کودکانی استثنایی باشند، خواه اتباع افغانستانی. درهرصورت باید این نگاه ایجاد شود که همه آنها میتوانند کنار یکدیگر از امکانات آموزشی استفاده کنند؛ اگرچه فرهنگ سازی این موضوع در کشورهای کمتر توسعهیافته بیشتر طول میکشد.
راه برون رفت از هرگونه تبعیض چیست؟ آقای مهدی بهلولی، کارشناس آموزشی، درباره نحوه این فرهنگ سازی به خبرنگار «صبحنو» میگوید: «در سطح جامعه، باید فرهنگسازی کلانی رخ دهد. فرهنگسازی فقط وظیفه آموزش و پرورش نیست و نقش رسانه ها در آن بسیار پررنگ است.
اینکه رسانه بتواند فیلمها و کارهای ارزشمندی تولید کند که از نگاه فردی که موردتبعیض قرار گرفته، وقایع را بهتصویر بکشد، میتواند نگرشها را تغییر دهد. دین اسلام نیز همیشه بر برابری آدمها و پرهیز از هرگونه فرهنگ نژادپرستانه تأکید کرده و اگر به نگاههای تبعیضآمیز متهم شویم، به دور از مبانی انسانی و دینیمان است».
وی ادامه داد: «تا دلتان بخواهد دانشجوی دکترای مهاجر افغان در دانشگاههای کشور تحصیل میکنند و تا دلتان بخواهد شاعر و نویسنده درجهیک افغانستانی داریم. اگر مردم ما درباره تاریخ و فرهنگ افغانستان تحقیق و مطالعه کنند، نگاهشان به جامعه و مردم این کشور تغییر خواهد کرد».
این کارشناس آموزشی گفت: «جامعه ما باید بداند هرگونه طرد افراد از جامعه به بزهکاری میانجامد. شاید اگر خیلی زودتر به فکر رفع شکافهای اجتماعی اینچنینی بودیم، امروز با آسیبهای کمتری در جامعه مواجه میشدیم. باید این فرهنگ جا بیفتد که ما در جامعهای زندگی میکنیم که فقط با کسانی شبیه خودمان در تعامل نیستیم. جامعه را افراد مختلفی تشکیل میدهند. افراد معلول، باهوش، فقیر، غنی و مردمی با فرهنگ ها و قومیت های گوناگون بدنه هر جامعه را تشکیل میدهند. اگر قرار باشد فرزندانمان زندگی سالمی در جامعه داشته باشند، باید از ابتدا از این جداسازیها فاصله بگیریم».
به نظر میرسد با این ابلاغیه وزارت آموزش و پرورش، بهزودی یکی از مهمترین موانع رشد و پرورش جامعه مهاجر در ایران برداشته شود. مدارس ایرانی ازاینپس از دانش آموزان مهاجر افغانستانی استقبال میکنند و سال تحصیلی جدید سال شیرینی برای همه مهاجران افغانستانی خواهد بود./ایرنا
این مطلب بدون برچسب می باشد.
تهران- معاون عتبات سازمان حج و زیارت از آغاز ثبت نام زائران پیاده روی اربعین حسینی از امروز جمعه ۲۷ تیرماه در سامانه سماح خبر داد.
تهران- در خانهای که عشق، ترس دارد و سکوت، بلندتر از فریاد است، پدری با قمه و پتک به مصاف تنهاییاش میرود. «پیرپسر» قصه دیکتاتوری در مقیاس خانه است؛ مردی که اگر نتواند حکومت کند، میخواهد همه چیز را ویران کند.
شیراز - مشاور عالی وزیر فرهنگ و ارشاد اسلامی، با تاکید بر رسالت تحولساز هنر، گفت: یک اثر هنری باید مخاطب را از حالت بودن به شدن برساند.
ایلام - نماینده ولیفقیه در استان و امام جمعه ایلام با تاکید بر اینکه رمز پیروزی ملت ایران در برابر دشمنان، وحدت ملی، انسجام و ایستادگی است، گفت: سلاح ملت ایران برای عبور از بحرانها اعتماد به وعدههای الهی و تبعیت از رهبر معظم انقلاب اسلامی است.