تبلیغات شهری و حقوق شهروندان * کورش سهرابی

ماناسپهر – تبلیغات به عنوان یک صنعت، همواره یکی از مؤثرترین، پر نفوذترین، تأثیرگذارترین و بهترین روش های معرفی و اطلاع رسانی در مورد یک موضوع مثلاً کالایی خاص و یا آگاهی دادن به شهروندان در حوزه های فرهنگی، عقیدتی و مذهبی و اجتماعی است که نمی توان نقش و اهمیت آن را در لایه های مختلف فرهنگی، اجتماعی، سیاسی و یا اقتصادی جوامع نادیده گرفت.

با کمی دقت در پیرامون خود، منزل، محل کار و یا محیط اطرافمان،آثار و نشانه های این صنعت عظیم کاملاً به چشم می خورد. تابلو ها، دیوارها، وسایل حمل و نقل شهری و حتی سنگ فرش پیاده روها و در بُعد منفی آن استفاده از درب منازل و تابلوهای راهنمایی و رانندگی نیز با رنگ ها، تصاویر و برند و نشانی از تولیدکنندگان و خدمات دهندگان و صاحبان کالاها پوشیده شده است.

حتی تبلیغات به حریم شخصی افراد هم نفوذ کرده و در شبانه روز، حجم عظیمی از پیام های تبلیغاتی به تلفن های همراه ارسال می شود نه تنها به شکل پیامک بلکه با تماس های صوتی.

اما در این میان، انتخاب شیوه های برتر و نوین تبلیغاتی نقش موثرتری در جذب مخاطب و موفقیت شرکت ها و صاحبان آگهی ها دارد. در شهر ایلام به دلیل نبود روش های جدید برای تبلیغات یا اطلاع رسانی نهادها و سازمان ها، سال هاست از داربست های فلزی(اسکافل)که ارتفاع آن ها گاه تا ۶ متر هم می رسد استفاده می شود.

طول و عرض این داربست ها به حدی زیاد است که علاوه بر نازیبایی چهرۀ شهر؛ موجب سد معبر در پیاده روها و معابر پُر رفت و آمد می شوند و خطراتی که ممکن است برای شهروندان به دلیل حفاظت نشدن لوله های طولی به کار رفته در این داربست ها به وجود بیاید جای تأمل و چاره اندیشی دارد.

به مانند زمانی که بادهای شدید در سطح شهر شروع به وزیدن می کنند. استفاده و نصب بیلبوردهای تبلیغاتی در مناطقی که اصول مربوط به نصب آن ها به درستی رعایت شود، در حال حاضر نه تنها به عنوان یک رسانه، نقش اساسی در اطلاع رسانی و تبلیغات سیاسی، اقتصادی و فرهنگی دارند، بلکه به زیباسازی شهری و فضاسازی میادین، خیابان ها و مکان های شهری کمک می کنند. این شیوه از تبلیغات در میان شهروندانی که اطلاعات خود را از طریق بصری دریافت می کنند حجم وسیعی از تبلیغات را به خود اختصاص می دهند و از اثر بخشی مطلوبی نیز برخوردارند، به ویژه اگر مخاطبان و یا مشتریان محصول، در یک منطقه جغرافیایی متمرکز باشند. تبلیغات در این نوع رسانه اقتصادی تر و اثر بخش تر است.

این بیلبوردها در میادین، خیابان ها و بلوار های شلوغ و پرتردد و یا با ترافیک روزانه و یا در شب، نظر هزاران بیننده و شهروند را به خود جلب می کنند.آگهی ها در این رسانه برحسب سرعت حرکت، فضای پیرامون، وضعیت اقتصادی و فرهنگی مخاطبان طراحی و اجرا می شود.

مزیت دیگر تبلیغ در بیلبوردها آن است که طراحی هر تابلو می تواند جدای از بیلبوردها ی دیگر و به اقتضای محیط صورت پذیرد. امید است که مسوولین شهری که امور مربوط به تبلیغات شهری را برعهده دارند با بهره گیری از شیوه های جدید تبلیغات بتوانند چهرۀ زیبایی به شهر ببخشند و در مؤثرتر بودن تبلیغات هم همگام با روش های جدیدی که در بیشتر شهرهای کشور از آن ها استفاده می شود پیش بروند.